Reklama
 
Blog | Emma Pecháčková

MADE IN CHINA

za pohorim ural, za kaspickym morem, za pousti gobi, bylo jednou jedno kitajske mestecko. pechino...

jak se v nem asi zije?

 

chtela jsem trosku popsat prostredi, ve kterym se pohybuju.

uz tady jsem dyl jak mesic (prijela jsem 25. srpna), takze jsem si pomalu zvykla. veci, ktery mi na zacatku prisly sokujici, ted prehlizim jako vetsina cinanu. nejdriv jsem samozrejme koukala uplne na vsechno s otevrenu pusou, ted uz jsem trochu otrkana. napriklad jsem si snad konecne zvykla na cinsky zachody, coz jsou vlastne turecky zachody. na koleji jiny nemaj. navic nikde ale vubec nikde neni papir, takze si ho clovek musi nosit sam. nechapu, ze zrovna v cine, kde papir vznikl, neni papir. ironie..

moje skola je na vychod od zakazanyho mesta mezi 5 a 6 okruhem, coz uz je docela vesnice a do centra to trva tak 50 minut, ale infrastruktura tady funguje. nakupni centra taky nejsou daleko, takze mi ani neprijde, ze nejsem uplne v centru deni. na tuhle univerzitu, ktery se zkracene rika 二外 erwai chodi jak cinani, tak cizinci. mistni domorodci tu studujou nemcinu, francouzstinu, italstinu, pravo, mezinarodni obchod atd a cizinci hlavne cinstinu a obcas nejaky egyptani nebo nigerijci tourist managment (prej je to papir zadarmo).

Reklama

arabove jsou docela fajn. kazdy vecer sedi pred nocleharnama na parapetu a koureji vodni dymku. ke kazdymu jsou hrozne pratelsky a volaj salamalejkum uz z dalky. akorat rusaci se vzdycky drzeji v takovejch mafijanskejch skupinkach a ty jejich holky si me divne premerujou pohledem. rekla bych, ze se jim nelibi, jak se oblikam. ale to me neprekvapuje. proste mam na sobe malo kozesiny a trpytek a zarivejch barev. to si hold holky budou muset zvyknout, protoze mne se zase nelibi ty jejich hadry. latinsko-americka komunita je sympaticka, i kdyz ty jejich mexicky kluci jsou dobre miniaturni a vlasy jim rostou uz z pulky cela, stejne jako to zname z tech telenovel. takovy jose armando… nejzvlastnejsi jsou korejci. ti se jenom porad usmivaj, na hodine nic nereknou, a kdyz na ne mluvi ucitel, tak jen sklopi hlavu, protoze pred nima maji respekt. v cine stejne jako v koreji a japonsku je respekt k uciteli nejdulezitejsi. nikdo by si nedovolil drze odmlouvat. 老师 laoshi, jak se jim rika, to je buh.

ja jsem tady jen na jeden semestr jazykoveho kurzu cinstiny. kazdy den ctyri hodiny pouze s cinskyma ucitelema. delame gramatiku, poslech, cumime na bednu, cteme noviny, konverzujeme a piseme. bohuzel kaligrafii nebo cinsky vystrihovanky nas neucej.

s cinstinou je to zahul. kazdy den nekolik desitek novych slovicek. za tenhle tyden jsem se mela naucit snad 150, ale to jeste neznamena, ze jsem si je zapamatovala. ale treba 人工降雨 rengong jiangyu je skvely slovicko. znamena artificial rain umele vytvoreny dest (kdo by se neucil takhle prakticky slova?) to se tady deje skoro kazdy vikend rano. proste zacnou strilet treba uz v 8 rano na nebe, aby zacalo prset. zni to jako samopaly, docela rany.

na hodinach jsem zhruba prumerna. nejlepsi jsou samozrejme rusky, ktery jsou az nesympaticky snazivy. hlavne se porad snazeji vtipkovat s ucitelema a navic jsou desne osklivy az na jednu, ktera vlastne ani neni ruska. je z kazane a napul tatarka a ta je krasna. jeden z mych cinskych ucitelu zjistil, ze umim francouzsky a dost ho to bavi. na kazdy treti slovicko se me pta ve francouzstine a zkousi si na mne, jestli ji nezapomnel. dokonce k nam do tridy prisel jeden skot. z aberdeenu. dokonale zrzavej a vtipny je, ze mu je kolem 35. nejstarsi student. jinak je nam vsem tak nak kolem 20, korejcum i 26 a vic.

no a jidlo. co jinyho taky resit v cine, nez jidlo. po pismu je to jejich nejvetsi kulturni dedictvi. tak teda skolni kantyna. joooo kdybychom takovou kantynu meli v praze na porgu na korabe, to by bylo neco! dve patra a na kazdym je nekolik „stanku“, kde prodavaji ruzny druhy jidla. polivky, zeleninu, smazeny kure, korejsky jidlo, placky… za 7 (asi 18 korun) mi na pockani udelaji cokoliv. misku ryze se smazenym lilkem nebo kure nebo placku nebo jenom zeleninu. proste o co si clovek rekne. takze jidelna fakt neni spatna.

chram konzumu - mekac s korintskyma sloupama

az bude nejhur a bude mi smutno po zapadni strave, tak naproti pres ulici je mekac. sice trochu pocinstelej, ale maso s houskou mi daji. nejhorsi je, jak mi uz ted chybi syry. tady prodavaji jenom brie a camembert a to je z dovozu. navic nejaka varianta pro cinu, takze v plechovce a stoji kolem 40 , coz je na mistni pomery hodne. ale zase tu maji skvely ovoce a ruzny poulicni pochoutky. hlavne placky plneny masem nebo takovou zelenou travou (snad neco jako spenat, ale fakt nevim). no ale co me tady prekvapuje s jidem, tak jsou to ty hodnoty masa. co je pro nas nejlepsi, to je pro ne nejhorsi a naopak. prorostly tlusty maso se tu vnima jako lepsi nez libovy. takze kureci prsa, hovezi steaky atd, to je tady desne levny, zato kureci nozicky, srdce, drstky, hlavy atd, tak za to se draze plati. vtipny je, ze v jednom obchode jsem dokonce videla prodavat emco musli z cech. tady je to supr zbozi z dovozu a stoji pres 60 nejvic mi tady chutnaji jogurty, takovy tuhy a trosku sladky, pry je to stara pekingska receptura. zkratka, co se tyce jidla, mohla bych psat hodiny a hodiny. obavam se, ze nikdy nevyzkousim vsechny jejich pochutiny a jsem zaroven trochu rada, protoze nektery kousky ani zkouset nechci a ozelim to.

drsticky

poulicni polni kuchyne

串 

taky jsem sla se spoluzakama z anglie na silk market, coz je takova velka trznice, kde maji vsechno a musi se tam smlouvat. bohuzel uz tam je hodne turistu, tak je to predrazeny a ty cinani jsou desne otravni. furt na me sahali a volali: maj frend, maj frend, very cip! luis viton, yu wont?? uplne me bolela hlava. pritom jsem potrebovala jenom kalhotky a ponozky. ale samozrejme boty od YSL, kabelky hermes, hodinky calvin klein, dziny levis, kabaty maxmara, to vsechno maji. neco je lepsi kopie, neco horsi. taky jsem tady videla takovou tu nejdrazsi kabelku birkin. maji spoustu barev. akorat treba za 2000, ale ten original pry stoji asi 50 000a vys, takze je to vlastne zadarmiko.

birkin bag 

kdyz jsme u toho nakupovani, tak me napadlo, ze vam trochu priblizim, jak je to tady s penezma. tak asi nasledovne: jeden spoluzak z londyna, kterej nedostal stipendium, musel zaplatil tech 9000 , kolik stoji semestr cinstiny na nasi skole. chteli po nem, aby zaplatil v hotovosti, jenze bankomaty jsou tady omezeny na denni vyber a nejvic vam daji asi 1700 RMB, takze cely tyden chodil kazdy den vybirat penize, aby na to mel. a navic, nejvyssi bankovka, jaka tady je, ma hodnotu 100 , coz je tak 250 kc. takze jit zaplatit 9000, to uz je docela balicek. samozrejme, ze na vsech bankovach je mao. nikdo jinej, vsude jen a jen predseda mao. ale pak maji desne moc malejch minci, jako jsme meli halire s tim rozdilem, ze oni je fakt pouzivaji. ty halire se jmenuji jiao ale vsichni jim rikaji mao. nevim proc. ale teprve nedavno jsem konecne zhruba pochopila jak s na ne, takze uz jim v obchode umim vysypat vsechny ty drobaky a netahat je furt jak kotata v penezence.

meli byste videt, co vsechno tady existuje za povolani. tak treba: cekate na vytah, otevrou se dvere a tam sedi pani na stolicce. zepta se vas, kam jedete, reknete cislo, ona ho zmacke, a jede se! a to neni v hotelu, to je v uplne obycejnejch budovach i u nas ve skole. nebo lidi v metru, ktery maji megafon a kricej na vas: levy eskalator je volny, levy eskalator je volny. nebo kricej: chodte rychleji, chodte rychleji. proste pruda v metru. pak jsou taky lidi, ktery dobrovolne hlidaji poradek na ulici. maji rudou pasku kolem ruky a pripadaj si desne dulezity. vetsinou jsou to duchodci, tak aspon maji nejakou zabavu.

strazce klidu

co se tyce estetickyho hlediska, tak v cine je toho spousta. hrozne se mi libi jejich obaly na vyrobcich a zacala jsem je sbirat. treba cocacola, ktera se cinsky rekne skoro stejne (可口可乐 kekoukele), ma ty znaky upraveny tak, ze to je uplne stejny font, na ktery jsme zvykli po celym svete. nebo laoshan cola, coz je cinska varianta… 

laoshan colaproste kazdy miniaturni predmety a ruzny blbosti se mi tady libi. taky ted chodim casto plavat, tak jsem si vsimla, ze skoro vsichni cinani maji na krku maly privesek z jadeitu na cerveny nitce. pres den ho nekteri maji viditelne na krku, jini ho schovavaji pod triko. rika se, ze ten jadeit nebo nefrit je ochrani pred zlymi duchy. nejvtipnejsi je jeden typ mytickyho zvirete „pixiu“, ktery nosi businessmani. tohle bajny zvire totiz jenom zere a nikdy nevylucuje zadny exkrementy. cinani ho proto maji za symbol hojnosti a ze to udrzi chod podniku bez ztrat. ale tradic, ktery jsou uplne jiny nez u nas, tu maji miliony. cinanu je hodne a jejich tradic taky, to proste nejde za zivot pochopit. 

"oblacno"

a na zaver jsem chtela rict, ze smog v pekingu neexistuje!! jestli vam to nekdy nekdo tvrdil, tak lhal. proste se rika, ze je trochu vic oblacno. alles klar?